Kun potentiaalinen asiakas saapuu verkkosivustollesi, hän tekee päätöksen sekunneissa: jääkö tutkimaan lisää vai poistuuko saman tien. Näissä ensimmäisissä hetkissä käyttäjäystävällisyys on ratkaisevassa roolissa. Verkkosivujen ei tarvitse olla visuaalisesti huikeat tai täynnä animaatioita, mutta niiden täytyy olla selkeät, loogiset ja helppokäyttöiset.
Tässä blogissa pureudumme siihen, miten rakennetaan käyttäjäystävälliset verkkosivut yritykselle alusta alkaen, mitä käyttäjäystävällisyys yrityksen verkkosivuilla käytännössä tarkoittaa ja miksi se on liiketoiminnan kannalta kriittistä.
Käyttäjäystävällinen verkkosivu tarkoittaa sitä, että kävijän on helppo:
Hyvä käyttökokemus syntyy pienistä asioista: looginen navigaatio, sopiva tekstikoko, riittävä kontrasti, nopeat latausajat ja selkeät toimintakehotukset.
Käyttäjäystävälliset sivut eivät ole pelkkä "kiva lisä" vaan ne vaikuttavat suoraan siihen, kuinka kauan kävijät viihtyvät sivustolla, kuinka moni palaa uudelleen ja kuinka moni konvertoituu asiakkaaksi.
Jos sivu on sekava, hidas tai epäselvä, käyttäjä poistuu ennen kuin ehtii ymmärtää, mitä tarjoat. Toisaalta hyvin suunniteltu ja helppokäyttöinen sivusto rakentaa luottamusta, ohjaa toimintaa ja parantaa hakukonenäkyvyyttä.
Tässä käytännöllinen listaus tärkeimmistä elementeistä:
1. Selkeä rakenne ja navigaatio
2. Riittävä kontrasti ja luettavuus
3. Responsiivinen suunnittelu
Sivuston on toimittava saumattomasti eri näyttökokojen välillä. Mobiilikäyttäjät muodostavat usein yli puolet kävijöistä – ja heidän kokemuksensa vaikuttaa siihen, tuleeko yhteydenotto vai ei.
4. Yhdenmukaisuus ja ennakoitavuus
Käyttäjän pitää ymmärtää nopeasti, miten sivusto toimii. Nappien, linkkien ja toimintojen tulisi toimia samalla tavalla kaikilla sivuilla. Esimerkiksi “pyydä tarjous” -painikkeen pitäisi näyttää ja toimia samalla tavalla etusivulla ja palvelusivuilla.
5. Toimivat CTA:t (toimintakehotukset)
Älä jätä kävijää miettimään, mitä hänen pitäisi tehdä seuraavaksi. Hyvä CTA (Call to Action) kertoo suoraan, mihin toimintaan rohkaiset: “Pyydä tarjous”, “Varaa aika”, “Tutustu palveluihin”. Aseta ne selkeästi esille.
On tärkeää huomata, että käytettävyys ja visuaalisuus eivät sulje toisiaan pois. Sivusto voi olla sekä näyttävä että helppokäyttöinen. Ammattitaitoinen suunnittelu yhdistää nämä molemmat niin, että ulkoasu tukee käytettävyyttä eikä sotke sitä.
Haluatko tietää, miten käyttäjäystävälliset oman yrityksesi verkkosivut ovat?
👉 Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten saataisiin verkkosivuistanne käyttäjäystävällisemmät.