Verkkosivujen selaaminen ei enää tapahdu pelkästään tietokoneella. Suurin osa verkkoliikenteestä tulee tänä päivänä älypuhelimilla ja mobiilikäyttäjät odottavat nopeaa, selkeää ja vaivatonta käyttökokemusta. Jos sivusto ei toimi kunnolla puhelimessa, kävijä poistuu nopeasti ja siirtyy kilpailijan luo.
Siksi responsiivinen suunnittelu ei ole enää lisäominaisuus, vaan ehdoton perusvaatimus.
Responsiivinen verkkosivusto mukautuu automaattisesti eri näyttökokoihin. Sivut näyttävät ja toimivat hyvin niin puhelimella, tabletilla kuin tietokoneellakin. Elementit, kuten tekstit, kuvat ja napit, skaalautuvat sopiviksi ja pysyvät helposti käytettävinä myös pienillä näytöillä.
Hyvä responsiivinen suunnittelu ei tarkoita, että sivu “näkyy” mobiilissa, vaan, että se toimii loogisesti ja mukavasti mobiilikäyttäjän näkökulmasta.
1. Käyttäjäkokemus ratkaisee
Ihmiset odottavat, että sivusto latautuu nopeasti ja että esimerkiksi yhteydenottolomake tai ostoskori toimii helposti myös puhelimella. Jos sivu on hidas, sekava tai vaatii suurentelua, kävijä poistuu.
2. Google rankaisee huonosti toimivia sivuja
Hakukoneet, erityisesti Google, käyttävät mobiiliversiota sivuston ensisijaisena arviointipohjana (“mobile first”). Jos sivustosi ei toimi mobiilissa, hakutulossijasi voi kärsiä.
3. Mobiilikävijöillä on usein kiire
Moni selaa sivuja bussissa, kaupassa tai kotisohvalla, ja tekee ostopäätöksiä nopeasti. Mobiiliystävällinen sivusto voi ratkaista sen, tuleeko yhteydenotto vai ei.
Tarvitsetko apua yrityksesi verkkosivujen mobiiliystävällisyyden parantamisessa?
👉 Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten voimme parantaa verkkosivujanne.